pondělí 8. srpna 2011

Jak fotit dobrou reportáž

Při focení reportáže se musí dodržovat pár celkem jednoduchých pravidel.

Ideální je, pokud máte možnost si terén obšlápnout předem, zjistit si místa, ze kterých budete moci fotit.
Samozřejmě se snažte dodržet klasiku u reportážní fotografie, tedy CO, KDE, KDY JAK A PROČ. A pak je zásadní pro reportáž (hezkou reportáž) střídání záběrů:
CELEK, POLOCELEK, DETAIL, VELKÝ DETAIL a to střídat dle libosti a citu.

Další věcí pro kvalitní reportáž je snažit se o dodržování zlatého řezu.


















Snažte se, aby snímky NEBYLY STATICKÉ. Ať se na nich něco děje, pohyb, gesto…cokoliv. A kupodivu ostrost tu nehraje takovou roli jako při portrétu, tady je důležitější obsah.
Nicméně hloubka ostrosti (tedy že je ostrého něco třeba jen uprostřed) je docela zásadní. Přizpůsobte se situaci.














Pro kvalitní reportáž potřebujete také nějaká skla na objektiv. Z vlastní zkušenosti z 99% stačí zoom objektiv (já používám 24-105 od canonu) ale pevná skla jsou pevná skla (tedy bez zoomu). Jediná řehole je, že si ty skla musíte přehazovat během focení.

Další docela důležitou věcí pro reportáž je blesk. Není nikde psáno "foťte na 100 ISO", naopak při reportáži platí, že čím větší ISO, tím lepší prokreslení textur. Já fotím běžne na ISO 1200. Ale pokud někdo chce ty fotky na 100 ISO a je to tak domluveno, asi se blesku nevyhnete. Tady záleží na penězích. Dbejte na to, že by blesk měl mí výklopnou hlavu na všechny strany. Při focení zblízka se musí světlo blesku odrazit o nějakou kartu a nebo o zeď či strop.

A na závěr: NIKDY neukazujte klientovi nebo kamarádovi, pro kterého reportáž děláte nepovedené snímky. Rovnou je smažte. Vždy si vyberte cca 30 dobrých fotografií a ty pak nabídněte. Na CD které odevzdáváte dejte třeba i ten zbytek podle Vás ještě dobrých fotografií. Záběry, které se opakují nemají smysl…smazat.

Dobré světlo :)

Příkladová reportáž
_MG_0203

PS: docela by mě zajímalo jestli Vám tento článek nějak pomohl. Napište mi nebo pošlete na e-mail odkaz nebo fotku, kterou jste udělali podle tohoto článku!

Žádné komentáře:

Okomentovat